Preview

Strategic decisions and risk management

Advanced search

Features of business models in the market of payment services

https://doi.org/10.17747/2078-8886-2017-6-66-73

Abstract

Features of business models of participants of the market of retail payment services are considered. An approach based on the allocation of nine elements of the business model is used: consumer segments, value propositions, sales channels, customer relationships, revenue streams, key resources, key activities, key partners, cost structure

About the Authors

S. V. Krivoruchko
FGOBU VO “Financial University under the Government of the Russian Federation”
Russian Federation
Doctor of Economics, Professor, Financial Markets and Banks Department at the FGOBU VO “Financial University under the Government of the Russian Federation”. Research interests: monetary policy, payment systems and technologies, electronic money and cryptocurrencies.


V. A. Lopatin
FGOBU VO “Financial University under the Government of the Russian Federation”
Russian Federation
Ph.D. in Economics, assistant professor, Management Department at the FGOBU VO “Financial University under the Government of the Russian Federation”. Research interests: payment systems and technologies, electronic money and cryptocurrencies, digital processes and blockchain.


References

1. Криворучко С. В., Лопатин В. А. (2013) Национальная платежная система: структура, технологии, регулирование. Международный опыт, российская практика. М.: Кнорус; ЦИПСиР. 456 с.

2. Остервальдер А., Пинье И. (2012) Построение бизнес-моделей: Настольная книга стратега и новатора / Пер. с англ. 3‑е изд. М.: Альпина Паблишер. 288 с.

3. Погосян А. М. (2016) Факторы, влияющие на распространение и принятие инноваций в сфере платежных технологий // Эффективное Антикризисное Управление. № 3 (96). С. 86–93.

4. Портер М. (2005) Конкурентное преимущество: Как достичь высокого результата и обеспечить его устойчивость / Пер. с англ. М.: Альпина Бизнес Букс. 715 с.

5. Трачук А. В. (2014) Бизнес-модели для гиперсвязанного мира // Управленческие науки в современной России: В 2 т. СПб. Т. 1, кн. 1. С. 20–26.

6. Трачук А. В., Линдер Н. В. (2015) Трансформация бизнес-моделей электронного бизнеса в условиях нестабильной внешней среды // Эффективное Антикризисное Управление. № 2. С. 58–71.

7. Трачук А. В., Линдер Н. В. (2016) Адаптация российских фирм к изменениям внешней среды: роль инструментов электронного бизнеса // Управленческие науки. № 1. С. 61–73.

8. Федеральный закон от 27.06.2011 № 161‑ФЗ (ред. от 18.07.2017) «О национальной платежной системе» // Консультант Плюс. URL: http://www.consultant.ru / document / cons_doc_LAW_115625 / .

9. Bendoly Е., Schoenherr T. (2005) ERP System and Implementation-process Benefits: Implications for B2B e-Procurement // International Journal of Operations &Production Management. Vol. 25, Iss. 4. P. 304–319.

10. Dufresne T., Martin J. (2003) Process Modeling for e-Business, INFS 770 – Methods for Information Systems Engineering // Knowledge Management and E-Business. P. 1–28.

11. Hedman J., Kalling T. (2003) The business model concept: theoretical underpinnings and empirical illustrations // European Journal of Information Systems. Vol. 12, № 1. P. 49–59 /

12. Linder J. С., Сantrell S. (2000) Changing Business Models: Surveying the Landscape, Institute for Strategic Change // Working Paper / Accenture Institute for Strategic Change. P. 72–88.

13. Morris M., Schindehutte M., Allen J. (2005) The entrepreneur’s business model: toward a unified perspective // Journal of Business Research. Vol. 58, № 6. P. 726–735.

14. Sang Un Chae J., Hedman J. (2015) Business Models for NFC based mobile payments // Journal of Business Models. Vol. 3, № 1. P. 29–48.

15. Teece D. J. (2010) Business Models, Business Strategy and Innovation // Long Range Planning. Vol. 43. P. 172–194.

16. Trachuk A., Linder N. (2017). The adoption of mobile payment services by consumers: An empirical analysis results // Business and Economic Horizons. Vol. 13, № 3. P. 383–408.

17. Zott C., Amit R. (2007) Business model design and the performance of entrepreneurial firms // Organization Science. Vol. 18,

18. № 2. P. 181–199.

19. Zott Ch., Amit R., Massa L. (2011) The Business Model: Recent Developments and Future Research // Journal of Management. Vol. 37, № 4. P. 1019–1042.


Review

For citations:


Krivoruchko S.V., Lopatin V.A. Features of business models in the market of payment services. Strategic decisions and risk management. 2017;(6):66-73. (In Russ.) https://doi.org/10.17747/2078-8886-2017-6-66-73

Views: 10182


ISSN 2618-947X (Print)
ISSN 2618-9984 (Online)