РАСХОДЫ НА ЭКСПЛУАТАЦИЮ ВОЗДУШНЫХ СУДОВ КРУПНЫХ АМЕРИКАНСКИХ АВИАПЕРЕВОЗЧИКОВ
https://doi.org/10.17747/2078-8886-2018-4-72-91
摘要
Исследованы показатели себестоимости и доходности пассажирских перевозок на примере статистики авиакомпаний American Airlines, Delta Airlines и United Airlines финансового и статистического анализа авиакомпаний США.
Сравниваются показатели себестоимости перевозок и доходности в период заметного снижения цен на авиатопливо в 2014–2016 годах. Основное внимание уделяется анализу флота (парка) самолетов и изменениям отдельных статей расходов.
Предложен алгоритм расчета себестоимости перевозок по типам самолетов по данным статистического учета. В расчетах учтено, что в авиатранспортной отрасли США ведется статистический учет прямых летных затрат по типам ВС. Доля прямых летных затрат составляет 50%. Косвенные расходы распределяются расчетным путем.
Себестоимость кресло-километра по прямым и косвенным статьям расходов узкофюзеляжных самолетов 737-800/900 и A319/320/321 на дальности 2000 км составляет от 8,8 до 11 центов. На дальностях свыше 2000 км себестоимость снижается до 7,7–8,3 цента.
Себестоимость кресло-километра самолетов 757-200/300 и широкофюзеляжных 767-300 777-300, A330-200/300 на дальности 3000–5000 км по расчету составляет 6,8–7,8 цента за кресло-км. Себестоимость кресло-километра широкофюзеляжных самолетов 777-200/300, 787-800/900, A330-200/300 на дальностях свыше 6000 км составляет от 6,0 до 6,7 цента.
参考
1. 100- to 150-Seat Large Civil Aircraft from Canada (2018) // U.S. International Trade Commission. Publication 4759. URL: https://uschinatradewar.com/files/2018/02/ITC-Public-Opinion-Aircraft.pdf.
2. Ackert S. (2012), Basics of Aircraft Market Analysis, Aircraft Monitor // URL: https://www.iata.org/whatwedo/workgroups/Documents/Paperless%20Supply%20Chain/Basics-AC-MR.pdf.
3. American Airlines Group Inc. / United States Securities and Exchange Commission, Washington, D.C. 20549, Form 10-K: Annual report pursuant to section 13 or 15(d) of the securities exchange act of 1934/ For the Fiscal Year Ended December 31, 2017. (2018) // S. Securities and Exchange Commission. URL: https://www.sec.gov/Archives/edgar/data/4515/000000620118000009/a10k123117.htm
4. Bureau of Transportation Statistics ([s.a.]). URL: https://www.transtats.bts.gov.
5. Data Library: Aviation ([s.a.]) // Bureau of Transportation Statistics. URL: https://www.transtats.bts.gov/databases.asp?Mode_ID=1&Mode_Desc=Aviation&Subject_ID2=0.
6. Delta Air Lines, Inc. / United States Securities and Exchange Commission, Washington, D.C. 20549. Form 10-K: Annual report pursuant to section 13 or 15(d) of the securities exchange act of 1934, For the fiscal year ended December 31, 2017. (2018) // U.S. Securities and Exchange Commission. URL:
7. Dunn G. (2017) Analysis: Disruptions interrupt profitable 2017 for airlines // Flightglobal. URL: https://www.flightglobal.com/news/articles/analysis-disruptions-interrupt-profitable-2017-for-443686/.
8. Flight Fleets Analyzer. The world’s most comprehensive fleets database 2018 // Flightglobal. URL: https://dashboard.flightglobal.com/app/fleet/#/analyser/aircraft.
9. https://www.sec.gov/ix?doc=/Archives/edgar/data/27904/000002790418000006/dal1231201710k.htm.
10. Qiu Y. (2005) Can the 787 & A350 transform the economics of long-haul services? // Aircraft Commerce, Aircraft Analysis & Fleet Planning. N 39. P. 23–30. URL: http://www.aircraft-commerce.com/sample_articles/sample_articles/fleet_planning_sample.pdf.
11. Russell E. (2018) Analysis: Capacity between China and the USA is beginning to rationalise after years of accelerated growth // Flightglobal.URL: https://www.flightglobal.com/news/articles/analysis-airlines-rationalise-us-china-capacity-451406/.
12. Russell E. (2018) News airlines business strategy analysis: Let's hear it for Delta, 10-years after northwest // Flightglobal. URL: https://www.flightglobal.com/news/articles/analysis-lets-hear-it-for-delta-10-years-after-no-453041/.
13. Russell E. (2018) United growth plan shows no sign of letting up in 2019//Flightglobal. URL: https://www.flightglobal.com/news/articles/united-growth-plan-shows-no-sign-of-letting-up-in-20-452695/.
14. Statistical Air Transport Reporting Forms ([s.a.]) // ICAO. URL: https://www.icao.int/sustainability/pages/eap-sta-excel.aspx.
15. United / United States Securities and Exchange Commission, Washington, D.C. 20549. Form 10-K: Annual report pursuant to section 13 or 15(d) of the securities exchange act of 1934. For the Fiscal Year Ended December 31, 2017. (2018) // U.S. Securities and Exchange Commission. URL:https://www.sec.gov/Archives/edgar/data/100517/000119312518054235/d471340d10k.htm.
评论
供引用:
Manvelidze A.B. OPERATING EXPENSES FOR LARGE AMERICAN AIR CARRIERS. Strategic decisions and risk management. 2018;(4):72-91. https://doi.org/10.17747/2078-8886-2018-4-72-91