Preview

Strategic decisions and risk management

Advanced search

MODERNIZATION OF RUSSIAN MONO-PRODUCTION TOWNS: STRATEGIC GOALS OF INSTITUTIONAL REFORMS

https://doi.org/10.17747/2078-8886-2016-4-54-65

Abstract

Economic and social working arrangement in Russia is determined by spatial nonuniformity and underpopulation. The existing mono-towns are quite different and yet there isn’t single methodological foundation or practical way of development their territories. Taking in view their considerable mass and conglomeration of population in them, finding a source of Russian mono-towns modernization is becoming a major factor of macroeconomic dynamics.

About the Authors

A. N. Riakhovskaya
Financial University under the Government of the Russian Federation; Institute of Economics and Anti-Crisis Management; CCI RF
Russian Federation
Doctor of Economics, professor, head of department «Strategic and Anti-Crisis Management» in FSFEI of HPE (Federal State-Funded Educational Institution of Higher Professional Education) «Financial University under the Government of the Russian Federation», rector of Institute of Economics and Anti-Crisis Management, a member of subcommittee on anti-crisis management and distressed debts of business security committee of CCI RF (Chamber of Commerce and Industry of the Russian Federation), honored economist of the Russian Federation, a member of Russian Academy of Engineering. Research interests: Anti-Crisis Management.


A. G. Poliakova
Financial University under the Government of the Russian Federation; CCI RF
Russian Federation
Doctor of Economics, professor of department «Strategic and anti-crisis management» in FSFEI of HPE «Financial University under the Government of the Russian Federation», a member of subcommittee on anti-crisis management and distressed debts of business security committee of CCI RF. Research interests: Regional and Spatial Economics.


References

1. Безработица призвана расти (2014) // Коммерсант. 27 янв. URL: http://www.kommersant.ru/Doc/2393135 (дата обращения: 1 февраля 2016 г.).

2. Комплекс мероприятий по повышению инвестиционной привлекательности территорий монопрофильных муниципальных образований Российской Федерации (2014) // Правительство Российской Федерации. URL: http://government.ru/media/files/vEyuWZLKJPk.pdf (дата обращения: 1 февраля 2016 г.).

3. Назаров В. С., Полякова А. Г. (2014) Анализ устойчивости институциональных реформ на региональном уровне // РАНХиГС. Препринт. 31 июля. URL: http://ssrn.com/abstract=2599436 (дата обращения: 1 февраля 2016 г.).

4. Пашинцева Н. И. (2012) Официальная статистика для решения проблем моногородов России в условиях кризиса // Вопросы статистики. №12. С. 3–7.

5. Полякова А. Г. Модернизация экономики регионов нового освоения. Монография. – Тюмень, ТГАМЭУП, 2009. 108 с.

6. Полякова А. Г. (2010) Регионы нового освоения в условиях модернизации. Тюмень: Ист Консалтинг. 232 с.

7. Послание Президента РФ Федеральному собранию Российской Федерации. Стенографический отчет (2009) // Президент РФ. URL: http://kremlin.ru/events/president/transcripts/5979 (дата обращения: 1 февраля 2016 г.).

8. Постановление Правительства РФ от 29.07.2014 № 709 «О критериях отнесения муниципальных образований Российской Федерации к монопрофильным (моногородам) и категориях монопрофильных муниципальных образований Российской Федерации (моногородов) в зависимости от рисков ухудшения их социально-экономического положения» // Консультант Плюс. URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_166538/.

9. Распоряжение Правительства РФ «Об утверждении перечня монопрофильных муниципальных образований Российской Федерации (моногородов)» от 29.07.2014 № 1398-р (ред. от 07.08.2015) // Собрание законодательства РФ. 2014. 4 авг. № 31, ст. 4448.

10. Ряховская А. Н. (2014) Вторая жизнь моногорода: использование факторов кризиса для развития // Имущественные отношения в Российской Федерации. № 12 (159). С. 59–64.

11. Ряховская А. Н., Кован С. Е., Крюкова О. Г. (2014) Роль государственных программ в развитии моногородов. М.: Магистр; Инфра-М. 63 с.

12. Социально-экономическое положение России, январь–декабрь 2014 г. М.: Росстат, 2015. 394 с.

13. Стенографический отчет о встрече Президента РФ с членами Совета палаты Совета Федерации (2009) // Президент РФ. URL: http://kremlin.ru/events/president/transcripts/5928 (дата обращения: 1 февраля 2016 г.)

14. Федеральный закон от 26.10.2002 № 127-ФЗ (ред. от 03.07.2016) «О несостоятельности (банкротстве)» (2016) // Собрание законодательства РФ. 28 окт. №43, ст. 4190.

15. Федеральный закон от 21.07.2005 № 94-ФЗ «О размещении заказов на поставки товаров, выполнение работ, оказание услуг для государственных и муниципальных нужд» (утратил силу) (2005) // Собрание законодательства РФ. 25 июля. №30 (ч. 1), ст. 3105.

16. Федеральный закон от 05.04.2013 № 44-ФЗ «О контрактной системе в сфере закупок товаров, работ, услуг для обеспечения государственных и муниципальных нужд» (ред. от 13.07.2015) (2015а) // Собрание законодательства РФ. 8 апр. № 14, ст. 1652.

17. Федеральный закон от 28.06.2014 № 172-ФЗ «О стратегическом планировании в Российской Федерации» (2014) // Собрание законодательства РФ. 30 июня. № 26 (часть I) ст. 3378.

18. Федеральный закон от 29.12.2014 № 473-ФЗ (ред. от 13.07.2015) «О территориях опережающего социально-экономического развития в Российской Федерации» (2015б) // Собрание законодательства РФ. 5 янв. № 1 (часть I), ст. 26.

19. Auty R. M. (1993) Sustaining Development in Mineral Economies: The Resource Curse Thesis. London: Routledge.

20. Castleford growth delivery plan (2012) // Wakefield Council. URL: http://goo.gl/iO8Qy9 (дата обращения: 1 февраля 2016 г.)


Review

For citations:


Riakhovskaya A.N., Poliakova A.G. MODERNIZATION OF RUSSIAN MONO-PRODUCTION TOWNS: STRATEGIC GOALS OF INSTITUTIONAL REFORMS. Strategic decisions and risk management. 2016;(4):54-65. (In Russ.) https://doi.org/10.17747/2078-8886-2016-4-54-65

Views: 2163


ISSN 2618-947X (Print)
ISSN 2618-9984 (Online)