Preview

Strategic decisions and risk management

Advanced search

Business-Model Transformation: Telecommunication Companies on the Shrinking Market

https://doi.org/10.17747/2078-8886-2017-6-30-41

Abstract

The work purpose is to reveal the main directions of transformation of business models of the companies of telecommunication sector in crisis years and to develop offers on management of process of introduction of changes in a business model of the telecommunication companies. As the main method of research the qualitative and comparative analysis was chosen. On the basis of the received results five strategic directions of transformation of business models of the companies of telecommunication sectorareformulated. On their basis the author's model what can be behavioural patterns of the Russian telecommunication companies in the conditions of the being reduced market is constructed.

About the Author

K. I. Lavrov
PepsiCo Holdings LLC
Russian Federation
financial analyst for capital investments of PepsiCo Holdings LLC. Research interests: strategy and development management by operating companies


References

1. Балашова А. (2015) Россия нарисовала себе цифру. Но сотовым операторам не удается на этом заработать // ICT-online. URL: http://ict-online.ru / news / n125985 / .

2. Годовой отчет (2015) // ПАО «Мегафон». URL: https://corp.megafon.ru / investoram / shareholder / year_report / .

3. Годовой отчет (2015) // ПАО «МТС». URL: http://www.company.mts.ru / comp / ir / control / data / annual_reports / .

4. Лукасевич И. Я. (2013) Финансовый менеджмент:Учебник. 3‑е изд., перераб. и доп. М.: Эксмо. 412 с.

5. Остервальдер А. (2016) Построение бизнес-моделей: Настольная книга стратега и новатора. М.: Альпина Паблишер. 456 с.

6. Перспективы рынка мобильных мессенджеров в России и мире на период до 2020 г. (2017) // J’son&Partners Management Consultancy. URL: http://json.tv / ict_telecom_analytics_view / perspektivy-rynka-mobilnyh-messendjerov-v-rossii-i-mire-na-period-do-2020‑g-20170310011457.

7. Распоряжение Правительства РФ от 01.11.2013 № 2036‑р «Об утверждении Стратегии развития отрасли информационных технологий в Российской Федерации на 2014–2020 годы и на перспективу до 2025 года» // КонсультантПлюс. URL: http://www.consultant.ru / document / cons_doc_LAW_154161 / 22444572fce92dd3d63da856c260fb49e8f921dc / .

8. Сальманов О. (2016) Рынок мобильной связи в 2016 году впервые сократится, прогнозирует топ-менеджер «Вымпелкома» // Ведомости. URL: https://www.vedomosti.ru / technology / articles / 2016 / 05 / 31 / 643003‑rinok-mobilnoi-svyazi.

9. Серьгина Е. (2017) База активных пользователей Telegram в России за год выросла в 3 раза и достигла 6 млн // Ведомости. URL:https://www.vedomosti.ru / technology / articles / 2017 / 02 / 08 / 676588‑telegram-rossii.

10. Телекоммуникационная отрасль наращивает инвестиции в основной капитал, стараясь не отставать от развития прорывных технологий (2015) // Ernst&Young. URL: http://www.ey.com / ru / ru / newsroom / news-releases / news-ey-global-telecommunications-industry-sees-rise-in-capital-spending-as-companies-try-to-keep-pace-with-disruptive-competitors.

11. Трачук А., Тарасов И. (2015) Исследование эффективности инновационной деятельности организации на основе процессного подхода // Проблемы теории и практики управления. № 9. С. 52–61.

12. Трачук А. В. (2012) Инновации как условие долгосрочной устойчивости российской промышленности // Эффективное Антикризисное Управление. № 6 (75). С. 66–71.

13. Трачук А. В. (2013) Формирование инновационной стратегии компании // Управленческие науки. № 3. С. 16–25.

14. Трачук А. В. (2014) Бизнес-модели для гиперсвязанного мира // Управленческие науки в современной России. Т. 1, № 1.

15. С. 20–26.

16. Трачук А. В., Корнилов Г. В. (2013) Динамика процессов внедрения инноваций в области производства банкнот // Деньги и кредит. № 9. С. 3–9.

17. Трачук А. В., Линдер Н. В. (2014) Стратегия формирования устойчивых конкурентных преимуществ инновационно-ориентированными промышленными компаниями // Стратегическое планирование и развитие предприятий: Матер. Пятнадцатого всерос. симпозиума / Под ред. Г. Б. Клейнера. М.: ЦЭМИ РАН. С. 181–183.

18. Трачук А. В., Линдер Н. В. (2015) Трансформация бизнес-моделей электронного бизнеса в условиях нестабильной внешней среды // Эффективное Антикризисное Управление. № 2. С. 58–71.

19. Трачук А. В., Линдер Н. В. (2016) Адаптация российских фирм к изменениям внешней среды: роль инструментов электронного бизнеса // Управленческие науки. № 1. С. 61–73.

20. Трачук А. В., Линдер Н. В. (2017а) Распространение инструментов электронного бизнеса в России: результаты эмпирического исследования // Российский журнал менеджмента. Т. 15, № 1. С. 27–50.

21. Трачук А. В., Линдер Н. В. (2017б) Перспективы применения мобильных платежных сервисов в России: теоретический подход к пониманию факторов распространения// Вестник факультета управления СПбГЭУ. № 1–1. С. 322–328.

22. Трачук А. В., Линдер Н. В., Антонов Д. А. (2014) Влияние информационно-коммуникационных технологий на бизнес-модели современных компаний // Эффективное Антикризисное Управление. № 5. С. 60–69.

23. Трачук А. В., Линдер Н. В., Убейко Н. В. (2017) Формирование динамических бизнес-моделей компаниями электронной коммерции // Управленец. № 4. С. 61–74.

24. Федеральная служба государственной статистики ( [б.г.]). URL:http://www.gks.ru.

25. Barney J. (1991) Firm resources and sustained competitive advantage // Journal of Management. Vol. 17, № 1. P. 99–120.

26. Bloomberg Professional ( [s.a.]). URL: https://www.bloomberg.com / professional / .

27. COMPASSS ( [s.a.]). URL: http://www.compasss.org.

28. Cronqvist L. (2016) Tosmana [Version 1.521] / University of Trier. URL: http://www.tosmana.net.

29. Eurostat ( [s.a.]). URL: http://ec.europa.eu / eurostat.

30. Hedman J., Kalling T. (2003) The business model concept: theoretical underpinnings and empirical illustrations // European Journal of Information Systems. Vol. 12, № 1. P. 49–59.

31. Luo X., Bhattacharya C. B. (2006) Corporate social responsibility, customer satisfaction, and market value // Journal of Marketing. Vol. 70, № 4. P. 1–18.

32. McIvor R. (2009) How the transaction cost and resource-based theories of the firm inform outsourcing evaluation // Journal of Operations Management. Vol. 27, № 1. P. 45–63.

33. Morris M., Schindehutte M., Allen J. (2005) The entrepreneur’s business model: toward a unified perspective // Journal of Business Research. Vol. 58, № 6. P. 726–735.

34. Perspectives. Transformation: Delivering and Sustaining Breakthrough Performance // BCG. URL: https://www.bcgperspectives.com / transformation-breakthrough-performance.

35. Ragin C. (1987) The comparative method. Berkeley: University of California Press. 216 р.

36. Roig-Tierno N., Gonzalez-Cruz T. F., Llopis-Martinez J. (2017) An overview of qualitative comparative analysis: A bibliometric analysis // Journal of Innovation & Knowledge. Vol. 2, № 1. P. 15–23.

37. Statista ( [s.a.]). URL: https://www.statista.com.

38. Zott C., Amit R. (2007) Business model design and the performance of entrepreneurial firms // Organization Science. Vol. 18, № 2. P. 181–199.

39. Zott Ch., Amit R., Massa L. (2011) The Business Model: Recent Developments and Future Research // Journal of Management. Vol. 37, № 4. P. 1019–1042.


Review

For citations:


Lavrov K.I. Business-Model Transformation: Telecommunication Companies on the Shrinking Market. Strategic decisions and risk management. 2017;(6):30-41. (In Russ.) https://doi.org/10.17747/2078-8886-2017-6-30-41

Views: 2871


ISSN 2618-947X (Print)
ISSN 2618-9984 (Online)