Preview

Strategic decisions and risk management

Advanced search

Parametric management of economic actor behaviour under bounded rationality

https://doi.org/10.17747/2078-8886-2017-4-5-58-67

Abstract

The article explores parametric management of economic entity production volume within framework of weak and strong hypothesis of bounded rationality. The concept of parametric management with the example of economic entity behavior modeling under the conditions of bounded rationality is considered. The qualitative analysis of nonlinear kinetics differential equations is applied as the basic method of the investigation suggested. The investigation proves the possibility of parametric stimulation of economic entity production volume increasing by the means of: transfers, taxes, fixed prices depending on different conditions, such as the model of economic entity rationality, demand function, borrowing financial assets accessibility. The invariant instruments of parametric management for different models of economic actors strategic behavior are proposed. The managerial problems explored may be generalized for solving the coordination problem as a hole.

About the Author

A. YU. Obydenov
FGOBU VO (Federal State Budgetary Education Institution of Higher Education) of the Financial University under the Government of the Russian Federation
Russian Federation
Ph.D. in Physics and Mathematics, Assistant Professor of the FGOBU VO (Federal State Budgetary Education Institution of Higher Education) of the Financial University under the Government of the Russian Federation. Scope of scientific research: strategic management, new institutional economic theory, comprehensive approach to management, complexity theory in strategic management.


References

1. Акимов Д. В., Дичева О. В., Щукина Л. Б. (2009) Задания по экономике: от простых до олимпиадных. М.: Вита-Пресс. 320 с.

2. Блохин А. А. (2002) Институциональные условия и факторы модернизации российской экономики. М.: МАКС-пресс. 298 с.

3. Виленский А. (2014) Государственная поддержка малого и среднего предпринимательства в современной России на второй волне грюндерства // Вопросы экономики. № 11. С. 95–106.

4. Измалков С., Сонин К., Юдкевич М. (2008) Теория экономических механизмов // Вопросы экономики. № 1. С. 4–26.

5. Коган А. Ф., Есенькин Б. С. (2003) Предпринимательство в книжном деле. М.: МГУП. 284 с.

6. Новрузова З. Р. (2011) Повышение конкурентоспособности сельскохозяйственной продукции на основе опыта развитых стран по регулированию рынка и цен // Экономика и управление. Экономические науки. Т. 5, № 78. С. 92–96.

7. Обыденов А. Ю. (2016) Стратегическое конкурентное преимущество: ресурсно-институциональный взгляд // Российский журнал менеджмента. Т. 14, № 1. С. 87–110.

8. Полтерович В. М. (1999) Институциональные ловушки и экономические реформы // Экономика и математические методы. Т. 35, № 2. C. 1–37.

9. Рост и ценность компании в изменчивом мире (2012) / PwC // Российский журнал менеджмента. Т. 10. № 3. С. 127–164.

10. Саймон Г. А. (1993) Рациональность как процесс и продукт мышления // THESIS. Вып. 3. С. 16–38.

11. Уильямсон О. И. (2003) Исследование стратегий фирм: возможности концепции механизмов управления и концепции компетенций // Российский журнал менеджмента. Т. 1, № 2. С. 79–114.

12. Чернавский Д. С., Старков Н. И., Щербаков А. В. (2001) Базовая динамическая модель экономики России (Инструмент поддержания решений). М.: ФИАН.

13. Чернавский Д. С., Старков Н. И., Щербаков А. В. (2002a) Динамическая модель поведения общества. Синергетический подход к экономике // Новое в синергетике: взгляд в третье тысячелетие. М.: Наука.

14. Чернавский Д. С., Старков Н. И., Щербаков А. В. (2002б). О проблемах физической экономики // Успехи физических наук. Т. 172, № 9. C. 1046–1066.

15. Эйлер Л. (1956) Интегральное исчисление: В 3 т. М.: ГИТТЛ. Т. 1. 415 с.

16. Alchian A. A. (1977) Economic forces at work. Indianopolis: Liberty Press. 523 p.

17. Bygrave W. D., Zacharakis A. (2007) Entrepreneurship. N. Y.: John Wiley & Sons. 619 р.

18. Dixit A. K., Nalebuff B. J. (1991) Thinking Strategically: The Competitive edge in Business, Politics and Everyday Life. New York; London: W. W. Norton. 416 p.

19. Granovetter M. (1994) Business groups // The Handbook of Economic Sociology / Eds. N. Smelser, R. Swedberg. Princeton: Princeton University Press. 835 p.

20. Heap S. H., Hollis M., Lyons B. et al. (1992) The Theory of Choice: A Critical Guide. Oxford: Blackwell Publishers. 416 p.

21. Hofbauer J., Sigmund K. (2003) Evolutionary game dynamics // Bulletin of the American Mathematical Society. Vol. 40, № 4. P. 479–519.

22. Jensen R. T., Miller N. H. (2007) Giffen Behavior: Theory and Evidence // CID Working paper. Vol. 148. URL: http://ksgnotes1.harvard.edu / Research / wpaper.nsf / d745629e080d1fe88525698900714934 / 78c3bca11c63ab5a85257305004fc943 / $FILE / Giffen Behavior Jensen Miller 2007‑06‑23.pdf.

23. Keegan W. (1984) International Competition: The Japanese Challenge // Journal of International Business Studies. Vol. 15, № 3. P. 189–193.

24. Mas-Colell A., Whinston M., Green J. (1995) Microeconomic Theory. New York: Oxford University Press. 1008 p.

25. Kotler F. A. (2003) Framework for Marketing Management // Englewood Cliffs, N. J.: Prentice-Hall. 363 p.

26. Lippman S., Rumelt R. P. (1982) Uncertain imitability: An analysis of interfirm differences in efficiency under competition // Bell Journal of Economic. Vol. 13. P. 418–453.

27. Minniti M., Koellinger P., Schade C. (2007) «I think I can, I think I can…»: A study of entrepreneurial behavior // Journal of Economic Psychology. Vol. 28. P. 502–527.

28. North D. C. (1991) Institutions // Journal of Economic Perspectives. Vol. 5, № 1. P. 97–112.

29. Pierson P. (2000) Increasing Returns, Path Dependence, and the Study of Politics // American Political Science Review. Vol. 94, № 2. P. 251–267.

30. Prigogine I., Stengers I. (1984) Order out of chaos. London: Heinemann. 349 р.

31. Simon H. A. (1959) Theories of Decision-Making in Economics and Behavioral Science // The American Economic Review. Vol. 49, № 3. P. 253–283.

32. Smith J. M. (1982) Evolution and the Theory of Games. Cambridge: Cambridge University Press. 224 p.

33. The EY G20 Entrepreneurship Barometer 2013 // EY. URL: www.ey.com / GL / en / Services / Strategic-Growth-Markets / EY-G20---Coordinated-support.

34. Varian H. R. (1992) Microeconomic Analysis. New York: W. W. Norton & Company, Inc. 506 с.

35. Wennekers S., van Stel A., Thurik R. et al. (2005) Nascent entrepreneurship and the level of economic development // Small Business Economics. Vol. 24. № 3. P. 293–309.


Review

For citations:


Obydenov A.Yu. Parametric management of economic actor behaviour under bounded rationality. Strategic decisions and risk management. 2017;(4-5):58-67. (In Russ.) https://doi.org/10.17747/2078-8886-2017-4-5-58-67

Views: 1233


ISSN 2618-947X (Print)
ISSN 2618-9984 (Online)