Preview

战略决策和风险管理

高级搜索

工业企业数字战略开发框架:原则、方法与工具

https://doi.org/10.17747/2618-947X-2023-4-340-351

摘要

战略管理和战略作为企业发展管理工具,早已成为应对外部环境不稳定性增强的策略。随着数字技术的出现和发展,工业企业经营环境的不确定性又经历了一次数量和质量上的跃升。为了保持竞争力,它们开始进行数字化转型,而这一转型的成功程度在很大程度上取决于是否有明确的转型策略。 对于这样一种策略,其要求、

方法和开发工具在某些方面与传统战略管理中使用的要求、方法和工具显著不同。这决定了对工业企业数字战略的实质、方法和开发工具进行研究的重要性。研究表明,数字战略是指在数字环境中发展业务的战略,其开发的关键问题是在保持一定稳定性的同时,需要大幅提高灵活性。在数字环境中,进行了关于战略开发方法的适应性和发展趋势的分析。四种提高战略灵活性的方法被归纳为:基于场景开发、实验、组织管理机制应用以及利用生态系统的可能性。考虑到工业企业数字转型的阶段和基本的自适应管理实践,建立了企业数字战略形成方法和工具的景观,这有助于扩展理解并进行合理选择工具和方法。作为形成灵活数字战略的前景方向,提出了最小可行战略概念。提出了一种以单页形式呈现的工具(画布),它在逻辑 上将数字战略的关键组成部分进行了整合,从而确保其灵活性和稳定性。

关于作者

T. A. Gileva
俄罗斯国立财政金融大学 (俄罗斯,莫斯科)
俄罗斯联邦

经济学博士,副教授 ,俄罗斯国立财政金融大学高等管理学院战略与创新发展系的教授(俄罗斯,莫斯科)。ORCID: 0000-0002-2429-2779.

科研兴趣领域: 公司战略和发展管理,包括在数字环境中制定生产企业发展战略,以及创新生态系统的发展。



参考

1. Бабкин А.В., Михайлов П.А. (2023). Цифровые платформы в экономике: понятие, сущность, классификация. Вестник Академии знаний, 1: 25–36.

2. Бонне Д., Маулик П. (2018). Переосмысление стратегий развития в цифровой экономике. Цифровизация. М., Альпина Диджитал.

3. Гилева Т.А., Бабкин А.В., Гилёв Г.А. (2020). Разработка стратегии цифровой трансформации предприятия с учетом возможностей бизнес-экосистем. Экономика и управление, 26, 6(176): 629–642.

4. Гилева Т.А., Бабкин И.А. (2022). Минимально жизнеспособная цифровая стратегия предприятия: сущность и подходы к разработке. Инновационная деятельность, 4: 15–24.

5. Гилева Т.А., Шкарупета Е.В. (2022). Рефрейминг стратегического управления развитием предприятий в цифровой среде: этапы и инструменты. π-Economy, 15(5): 28–42.

6. Илькевич С.В. (2022). Стратегия цифровой трансформации промышленных предприятий: эффекты внедрения технологий умного производства. Стратегические решения и риск-менеджмент, 13(3): 210–225.

7. Кузьмин П.С. (2021). Цифровизация промышленности: эмпирическая оценка цифровой зрелости предприятий. Стратегические решения и риск-менеджмент, 12(3): 220–235.

8. Михайлов А. (2023). ИТ-стратегия и стратегия цифровой трансформации бизнеса. https://www.info-strategy.ru/it-strategy/content-variants/digital-transformation/production/.

9. Ривз М., Джанмеджая С., Кнут Х. (2016). Стратегии тоже нужна стратегия. М., Эксмо.

10. Стратегия цифровой трансформации: написать, чтобы выполнить (2021). Под ред. Е.Г. Потаповой, П.М. Потеева, М.С. Шклярук. М., РАНХиГС.

11. Трачук А.В., Линдер Н.В. (2023). Внедрение цифровых платформ промышленными компаниями как источник конкурентных преимуществ. Стратегические решения и риск-менеджмент, 14(1): 18–32.

12. Цифровая трансформация в России-2020 (2020). Аналитический отчет на базе опроса представителей российских компаний. М., KMDA. https://komanda-a.pro/projects/dtr_2020.

13. Шу Г., Андерл Р., Гауземайер Ю., Тен Хомпель М., Вальстер В. (2017). Индекс зрелости индустрии 4.0 – Управление цифровым преобразованием компаний. Munich, Herbert Utz Verlag. https://www.acatech.de/wp-content/uploads/2018/03/acatech_STUDIE_rus_Maturity_Index_WEB.pdf.

14. Эштон Б. (2020). Цели, содержание и практика технологического сканирования. Форсайт, 14(3): 15–29.

15. Adner R., Puranam P., Zhu F. (2019). What is different about digital strategy? From quantitative to qualitative change. Strategy Science, 4(4): 251–342.

16. Angevine C., Keomany J., Thomsen J., Zemmel R. (2021). Implementing a digital transformation at industrial companies. Mckinsey. https://www.mckinsey.com/industries/industrials-and-electronics/our-insights/implementing-a-digital-transformation-at-industrial-companies.

17. Baculard L.-P., Colombani L., Flam V., Lancry O., Spaulding E. (2017). Orchestrating a successful digital transformation. Bain & Co, November 22. https://www.bain.com/insights/orchestrating-a-successful-digital-transformation/.

18. Bharadwaj A. S., Pavlou P., El Sawy O. A., Venkatraman N. (2013). Digital business strategy: Toward a next generation of insights. MIS Quarterly, 37(2): 471–482.

19. Block C. (2022). 12 reasons your digital transformation will fail. Forbes, March 16. https://www.forbes.com/sites/forbescoachescouncil/2022/03/16/12-reasons-your-digital-transformation-will-fail/.

20. Chanias S., Myers M.D., Hess T. (2019). Digital transformation strategy making in pre-digital organizations: The case of a financial services provider. The Journal of Strategic Information Systems, 28(1): 17–33.

21. Childs J.L. (2018). Minimum viable strategy. CreateSpace Independent Publishing Platform, January 22. https://books.google.ru/books/about/Minimum_Viable_Strategy.html?id=GxuOswEACAAJ&redir_esc=y/.

22. Colella H. (2015). The art of the one-page strategy. Gartner, July.

23. Courtney H., Kirkland J., Viguerie P. (1997). Strategy under uncertainty. https://hbr.org/1997/11/strategy-under-uncertainty.

24. Forth P., Reichert T., de Laubier R., Chakraborty S. (2020). Flipping the odds of digital transformation success. BCG, October 29. https://www.bcg.com/publications/2020/increasing-odds-of-success-in-digital-transformation.

25. Gurumurthy R., Schatsky D., Camhi J. (2020). Uncovering the connection between digital maturity and financial performance. How digital transformation can lead to sustainable high performance. Deloitte. https://www2.deloitte.com/us/en/insights/topics/digital-transformation/digital-transformation-survey.html.

26. Holt A., Gibson M. (2023). Transforming the transformers. KPMG. https://kpmg.com/kpmg-us/content/dam/kpmg/pdf/2023/transforming-transformers.pdf.

27. Hunsaker B.T., Knowles J. (2020). The essence of strategy is now how to change. MIT Sloan Management Review, December 17. https://sloanreview.mit.edu/article/the-essence-of-strategy-is-now-how-to-change/.

28. Jacobides M. (2019). In the ecosystem economy, what’s your strategy? Harvard Business Review, September – October. https://hbr.org/2019/09/in-the-ecosystem-economy-whats-your-strategy.

29. Kane G.C., Palmer D., Phillips A.N., Kiron D., Buckley N. (2015). Strategy, not technology, drives digital transformation. ecoming a digitally mature enterprise. Deloitte, July 14. https://www2.deloitte.com/us/en/insights/topics/digital-transformation/digital-transformation-strategy-digitally-mature.html.

30. McKeown N. (2017). A step-by-step guide to digital transformation. Ionology. https://www.ionology.com/wp-new/wp-content/uploads/2020/04/Step-by-Step-Guide-New.pdf.

31. Morton J., Wilson A.D., Cooke L. (2020). The digital work of strategists: Using open strategy for organizational transformation. The Journal of Strategic Information Systems, 29(2): 101613.

32. Pidun U., Reeves M., Zoletnik B. (2022). What is your business ecosystem strategy? BCG, March 11. https://www.bcg.com/publications/2022/what-is-your-business-ecosystem-strategy.

33. Scharge M., Kiron D. (2018). Leading with next-generation key performance indicators. MIT Sloan Management Review, June.

34. Sull D., Turconi S. (2017). How to recognize a strategic priority when you see one. MIT Sloan Management Review. https://sloanreview.mit.edu/article/how-to-recognize-a-strategic-priority-when-you-see-one/.

35. Tavakoli А., Schlagwein D., Schoder D. (2017). Open strategy: Literature review, re-analysis of cases and conceptualisation as a practice. Journal of Strategic Information Systems, 26(3): 163–184. DOI: 10.1016/j.jsis.2017.01.003. https://www.researchgate.net/publication/313622168_Open_Strategy_Literature_Review_Re-Analysis_of_Cases_and_Conceptualisation_as_a_Practice.

36. Teece D.J., Raspin P.G., Cox D.R. (2020). Plotting strategy in a dynamic world. MIT Sloan Management Review, 62(1): 28–33.

37. Toner M., Ojha N., de Paepe P., De Melo M.S. (2015). A strategy for thriving in uncertainty. Bain & Co. https://www.bain.com/insights/a-strategy-for-thriving-in-uncertainty//.

38. Venkatraman V. (2019). How to read and respond to weak digital signals. MIT Sloan Management Review. https://sloanreview.mit.edu/article/how-to-read-and-respond-to-weak-digital-signals/.

39. Wald D., de Laubier R., Charanya T. (2019). The five rules of digital strategy. BCG, May 29. https://www.bcg.com/ru-ru/publications/2019/five-rules-digital-strategy.

40. Wang D., Shao X. (2024). Research on the impact of digital transformation on the production efficiency of manufacturing enterprises: Institution-based analysis of the threshold effect. International Review of Economics & Finance, 91: 883–897.

41. Webb A. (2020). The 11 sources of disruption every company must monitor. MIT Sloan Management Review, March.

42. Wiles J. (2021). Building strategic assumptions? Do not ignore these 7 drivers of change. Gartner, July 9. https://www.gartner.ca/en/articles/building-strategic-assumptions-dont-ignore-these-7-drivers-of-change.

43. Wiles J. (2023). Lead through volatility with adaptive strategy. Gartner, June 6. https://www.gartner.com/smarterwithgartner/lead-through-volatility-with-adaptive-strategy.


评论

供引用:


Gileva T.A. 工业企业数字战略开发框架:原则、方法与工具. 战略决策和风险管理. 2023;14(4):340-351. https://doi.org/10.17747/2618-947X-2023-4-340-351

For citation:


Gileva T.A. FRAMEWORK FOR THE DEVELOPMENT OF DIGITAL STRATEGIES FOR INDUSTRIAL COMPANIES: PRINCIPLES, METHODS AND TOOLS. Strategic decisions and risk management. 2023;14(4):340-351. https://doi.org/10.17747/2618-947X-2023-4-340-351

浏览: 291


ISSN 2618-947X (Print)
ISSN 2618-9984 (Online)